ریخته گری برنج ریخته گری مس ریخته گری روی

یاتاقان

یاتاقان

یاتاقان

 

یاتاقان چیست و چگونه کار می کند
آیا میدانید وسیله هایی مثل موتورهای الکتریکی و یا چرخ های اسکیت چگونه به این نرمی می چرخند؟ دلیل آنرا می توان در کلمه یاتاقان پیدا کرد. یاتافان معمولا در وسایلی که روزانه از آنها استفاده می کنیم وجود دارند. در فقدان یاتافان تمام وسایل در اثر اصطکاک نابود و از کار خواهند شد.
در این قسمت قصد داریم بدانیم یاتاقان ها به چه صورت کار می کنند و به مرور کلی انواع باتاقان خواهیم پرداخت.
مفاهیم اولیه یاتاقان
چرخ های خودرو ما که روزانه از آن استفاده می کنیم همانند یک یاتاقان عمل می کنند. اگر شما وسیله ای مثل اسکیت را در عوض چرخ های خودروی خود استفاده کنید اتومبیل شما به سختی می تواند از یک سراشیبی به سمت پایین حرکت کند به علت اینکه زمانی که اشیا می لغزند نیروی اصطکاک باعث ایجاد نیرویی می شود که تمایل به کاهش سرعت آن می شود ولی اگر دو سطح بتواند به نسبت حالت دورانی پیدا کند اصطکاک کاهش چشمگیری پیدا می کند
یاتاقان ها توسط لایه های فلزی خارجی و داخلی و همچنین غلتک و یا ساچمه های فلزی صاف شده نسبت به هم حالت دورانی می چرخند و اصطکاک را نیز کاهش می دهند. این ساچمه ها با تحمل کردن بار وارد شده اجازه می دهند که وسیله ما به نرمی حرکت کند.
انواع یاتاقان های موجود
انواع بسیار بالایی از یاتاقان را ما داریم که هر نوع از یاتاقان برای کاربرد خاصی طراحی شده است بعضی از انواع یاتاقان را می توان نام برد.
یاتاقان بلبرینگی ( ساچمه ای ) – یاتاقان طولی ساچمه ای- یاتاقان غلطکی – یاتاقان محوری ساچمه ای – یاتاقان غلتکی محوری و یاتاقان غلتکی محوری

یاتاقان های کوره سیمان
آشنایی با یاتاقان ها می تواند به مسئولین در نگهداری و تعمیرات آن کمک کند تا هزینه های ناشی از مشکلات توقف تولید و غیره … را کاهش داده و از دوباره کارهای نصب و تعمیرات جلوگیری نماید . به این منظور یاتاقانها را از نظر مکانیک و متالوژی مورد بررسی قرار داده ایم .
الف ) آلیاژ یاتاقان ها :
یاتاقان ها اصولاً از دو قسمت تشکیل می گردند. قسمت اول پوسته یاتاقان است که از چدن یا فولاد ساخته می شوند .
قسمت دوم یاتاقان ، لایه لغزنده آن می باشد که قابل تعویض بوده و دارای عمر محدود می باشد و این قسمت از یاتاقان از لحاظ نوع آلیاژ به سه دسته تقسیم می شوند :
1 ) برنزهای قلعی سرب دار مطابق استاندارد UNS C93700 با ضریب اصطکاک 0.16 و دمای مجاز کارکرد 300 درجه سانتیگراد می باشد .
2 ) بابیت های پایه سرب مطابق استاندارد ASTM B23 – Alloy 13 با ضریب اصطکاک 0.13 و دمای مجاز کارکرد 150 درجه سانتیگراد می باشد .
3 ) آلیاژهای روی و آلومینیوم (Mainmetal یا Whitemetal ) مطابق استاندارد ALZEN 305 با ضریب اصطکاک 0.14 و دمای مجاز کارکرد 250 درجه سانتیگراد می باشد .
علت انتخاب این آلیاژها به طور عمده ضریب اصطکاک پایین آنها در تماس با فولاد می باشد البته عوامل دیگری نظیر مقاومت در مقابل لهیدگی ، تغییر شکل و ابعاد و تحمل خستگی و هدایت گرمایی و … نیز موثر می باشد .
تفاوت این سه گروه در ضریب اصطکاک و شرایط دمای کارکرد می باشد .
به طور مثال ضریب اصطکاک بابیت ها کمتر از آلیاژهای برنز بوده ولی آلیاژهای برنز تنش لهیدگی بالاتری را تحمل می نماید و سفتی آنها در هنگام افزایش دما کمتر کاهش می یابد بطوریکه حد دمای روغن یاتاقان برای بابیت ، 150 درجه و برای آلیاژ روی آلومینیوم ، 225 درجه سانتیگراد و برای برنز ، 300 درجه می باشد .
یاتاقانها اگر مجهز به سیستم تزریق روغن پرفشار نباشند با حرکت شافت که حالت کارکرد خشک بوده ، ضریب اصطکاک نقش اول را بعهده گرفته و اجازه می دهد تا نفوذ روغن و استقرار آن بین شافت و یاتاقان دمای موضعی کریستال های سطح تماس در حد قابل تحمل باقی بماند . این حالت با تغییر دور با ضربه نیز اتفاق می افتد و در مقاطع زمانی کوتاه لایه لغزنده به حالت خشک با فولاد شافت درگیر می شود که ضریب اصطکاک پایین مانع از افزایش دما می شود . پس از رسیدن سرعت دورانی شافت و در نتیجه سرعت خطی محیط خارجی شافت نسبت به سطح درگیر یاتاقان نفوذ روغن در بین سطوح شافت و یاتاقان امکان پذیر شده و فیلم نازکی از روغن از تماس مستقیم دو فلز جلوگیری می نماید . اگر دور شافت به حد کافی که بستگی به قطر آن دارد برسد ، فیلم روغن پر فشار بین شافت و یاتاقان تشکیل شده و دمای روغن بعلت پر حجم بودن آن کمتر افزایش می بابد.

تلفن تماس :88843595 - 88337046 -88337054 -88336074 ایمیل :info@alzenco.com